#90 seconds (3) - Het opnemen van #90seconds

Een toneel zonder musici, een concertzaal zonder muziek. Dit was de realiteit in de afgelopen Corona-maanden. Gelukkig mogen er weer voor kleine groepen concerten worden gegeven. Maar nog lang niet iedereen kan, mag of durft. Om die muziekliefhebbers te bedienen is Matangi het #90seconds project begonnen.

Gebaseerd op de roman ‘Melodien’ van Helmut Krausser, is Matangi Quartet op zoek naar de in het boek 26 verloren gewaande ’geheime melodieën’ met mysterieuze helende krachten. Componisten van over de hele wereld doen mee in deze zoektocht en componeren een melodie in een stuk van 90 seconden voor strijkkwartet. (lees meer)

Ons project #90 seconds, i.s.m. NTR/Radio4, waar we componisten van over de hele wereld vragen een stuk te componeren in deze tijden van isolatie en eenzaamheid, is iets waar we zeer trots op zijn; een typisch Matangiproject.  Toen we op het idee kwamen dit project te starten, dreven er al vele componistennamen bij ons boven, maar op een gegeven moment rees natuurlijk ook de vraag: “Waar gaan we al dit moois opnemen?” 

Eigenlijk kwamen wel al snel gezamenlijk met het idee voor de kerk in het mooie, pittoreske Beets; een prachtig dorp in Waterland met alles wat zo kenmerkend voor het Nederlandse landschap is, alsof het net van een ansichtkaart lijkt te zijn weggelopen. De reden dat deze kerk zo snel in onze gedachtes kwam, is dat het als een thuishaven aanvoelt; we hebben hier vaak gespeeld en deze prachtige kerk heeft dan ook een fabelachtige akoestiek.

Wat natuurlijk ook erg in het voordeel werkt, is dat we altijd zeer gastvrij ontvangen worden en dat wij, als hongerige musici, ons dan ook altijd zeer tegoed doen aan het geweldige eten. De nazitten (lees: heerlijk eten en lekker borrelen) zijn altijd fenomenaal verzorgd waardoor je je als kwartet extra in de watten gelegd voelt. Kortom; dé ultieme plek voor ons project.

Opnemen in een lege kerk is natuurlijk altijd anders dan een concert in een volle kerk. Ondanks onze vele concertervaringen hier, voelde het nu aan als een nieuwe belevenis. In plaats van op het zo bekende podium, speelden we nu in het midden van de kerk. Daarbij moest natuurlijk ook 1,5 meter afstand in acht genomen worden.

Zo’n opname vergt toch altijd een andere concentratie; daar we nu ook afhankelijk zijn van de beeld- en geluidsopnametechniek. Zowel de mannen en vrouwen van het geluid als wel de dames en heren van het beeld moeten tevreden zijn over hetgene dat geleverd wordt. Dat levert soms situaties op die om flexibiliteit vragen en precisie benadrukken; als er voor het beeld een 5 centimeter opgeschoven moet worden, dan moet ook het geluid aangepast worden. Pas daarna mogen wij komen doen waarvoor we gekomen zijn! Daar de stukken die we opnamen zo voor zich spreken en goed voorbereid waren, verliep alles als een geoliede machine en konden we tevreden terugkijken en –luisteren. De komende tijd repeteren we aan de reeks nieuwe composities en zullen we deze pareltjes opnemen op 2 juni. Natuurlijk weer in de prachtige kerk te Beets!

Daniel Torrico

(bekijk de #90seconds videos hier)
(lees de andere blogposts hier)

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd

nl