Matangi is in vijfentwintig jaar uitgegroeid tot een van de meest prominente en veelzijdige ensembles in het Nederlandse muzieklandschap en op internationale podia. De vier musici zijn stuk voor stuk zelfstandig en eigenzinnig. Wat ze bindt is een tomeloze creatieve nieuwsgierigheid. Naar nieuwe muziekstijlen, naar nog onbekend repertoire, naar onverwachte samenwerkingen met andere kunstvormen van cabaret tot dans.
Sinds de oprichting, in 1999 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het conservatorium van Rotterdam, heeft het kwartet zich nooit beperkt tot één muziekstijl. Het is steeds nieuwe avonturen aangegaan, van klassiek tot jazz en van dance tot pop.
De Matangi’s deelden het podium met klassieke topmusici zoals Maarten Koningsberger, Tania Kross, Paolo Giacometti, Severin von Eckardstein, Quatuor Ébène. Maar zij waagden zich ook aan cross-over-projecten, met onder meer cabaretiers Herman van Veen en Youp van ’t Hek, met bandoneonspeler Carel Kraayenhof, met jazztrompettist Eric Vloeimans en pianist Martin Fondse, jazzpianist Michiel Braam, DJ Kypski, jazzvocalisten Mathilde Santing en Ruben Hein en singer-songwriters Lori Lieberman en Tom McRae. Met zulke baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek weet Matangi een nieuw publiek warm te maken voor het strijkkwartet. Het kwartet speelde op uiteenlopende festivals, zoals het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, Festival d’ Aix-en-Provence, het Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival de Carthage in Tunesië, de World Expo 2010 in Shanghai, het International Conservatoire Festival in St Petersburg, North Sea Jazz en het Bevrijdingsfestival Utrecht.
Met het eigen (Un)heard Music Festival, jaarlijks in Den Haag, verrassen de Matangi’s luisteraars met muziek die zij vaak nog helemaal niet kennen. Werken die ten onrechte zelden of nooit te horen zijn op het Nederlandse concertpodium zetten zij in de schijnwerpers, en ze leggen ook dwarsverbanden met bekender repertoire.
In 2002 ontving het kwartet de prestigieuze Kersjes van de Groenekan Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan uitzonderlijk talent in de Nederlandse kamermuziek.
Alle vier de musici spelen op instrumenten van Nederlands vakmanschap. De cello en eerste viool zijn in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Matangi bracht diverse cd’s uit bij Challenge Records International, Matangi Music, Deutsche Grammophon. Over hun cd, Canto Ostinato Strings Attached (2020), schreef NRC Handelsblad: “Matangi ontpopt zich als de ideale vertolker. Wie van dit kwartet ooit Beethovens doorgecomponeerde Veertiende Strijkkwartet hoorde, weet dat deze strijkers een hypnotiserende lange spanningsboog kunnen weven. Die verslavende betovering weten ze ook op te roepen in de Canto Ostinato.”
Over ons
Karsten Kleijer - Altviool
Karsten Kleijer kreeg zijn eerste vioollessen op zijn vijfde. In 1999 maakte hij de overstap naar altviool. Hij is medeoprichter van het Matangi Quartet, dat sinds zijn begin een stormachtige en internationale carrière heeft. Hoewel Karsten zich vooral focust op het kwartet is hij voor andere ensembles een graag geziene kamermuziekpartner. Karsten remplaceert in diverse professionele orkesten waaronder het Rotterdam Philharmonisch Orkest. In 2017 gaf Karsten de Nederlandse première van “Elegy” voor altviool solo van de Oekraïense componist Valentin Silvestrov, tijdens het (Un)heard Music Festival. Karsten ontvangt met regelmaat uitnodigingen van festivals om kamermuzieklessen te geven.
Zijn eigen opleiding genoot hij aan de conservatoria van Groningen, Rotterdam en Den Haag en de Nederlandse StrijkKwartet Academie.
De altviool van die hij bespeelt is van de Nederlandse bouwer Jan Heefke en stamt uit 1774. De strijkstok is van Kees van Hemert.
Hannelore De Vuyst - Viool 2
Hannelore De Vuyst (Wetteren, België 1995) begon haar studie in 2012 aan School of Arts, Conservatorium te Gent bij docent Alessandro Moccia. Tijdens haar bacheloropleiding ging ze in 2015 op Erasmusuitwisseling naar de F. Liszt Academy in Boedapest waar ze les kreeg van Katalin Kokas en Barnabás Kelemen. Vervolgens zette ze haar reis voort en werd ze toegelaten tot de masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam in de klas van Johannes Leertouwer. Tijdens deze studie werd ze ook lid van Gustav Mahler Jugendorchester. Ze behaalde haar masterdiploma in mei 2019. Als vervolg op haar studiewerd Hannelore na een succesvolle auditie aangenomen als academist bij het Sinfonieorchester Aachen. Tevens heeft ze een opleiding barokviool gevolgd aan het Conservatorium van Amsterdam bij docent Antoinette Lohmann.
Hannelore benadert het muziekspectrum graag zo breed mogelijk. Ze is musicus bij het Amsterdams Andalusisch Orkest, speelt geregeld in theatervoorstellingen en vormt eend uo met altviolist Hessel Moeselaar. Daarbij is een grote inspiratiebron om bruggen te creëren tussen verschillende (wereldlijke) socioculturele interacties en kunstvormen. Daarnaast legt Hannelore zich vooral toe op het spelen van kamermuziek. Ze was mede-oprichter van het ADAM Quartet en maakte met dit ensemble deel uit van de post-academische opleiding van de Nederlandse Strijkkwartet Academie.
Hannelore speelt op een viool die in 2023 werd gebouwd door Matthieu Devuyst, deze is haar in bruikleen gesteld door Strings for Talents. Haar strijkstok, gemaakt door F. Lotte werd gefinancierd met de steun van Stichting Eigen Muziekinstrument (SEM).
Arno van der Vuurst - Cello
Na een aantal omwegen via de viool en de piano kwam Arno op tienjarige leeftijd in aanraking met de cello, wat liefde op het eerste gezicht was. De mooie bas en zangerige klank van het instrument grepen hem direct aan. Michiel de Ligt was de eerste basis voor zijn cellocarrière. Daarna vervolgde hij zijn lessen het Conservatorium van Utrecht bij Lenian Benjamins. Zij bracht hem de gegronde basis om zijn studie te vervolgen bij Fred Pot in Den Haag op het Koninklijk Conservatorium. Gedurende die tijd speelde hij met veel plezier in verschillende ensembles en jeugdorkesten, waar het samenspel in kleine en grote vorm gevoed werd.
Zijn ambitie om strijkkwartet te spelen, volgens hem ‘de ultieme vorm van kamermuziek’, kon hij na zijn studie op professioneel niveau verwezenlijken bij Matangi. Hiernaast speelt hij ook graag in orkesten, waar hij uitgedaagd wordt andere vaardigheden te gebruiken.
Dankzij het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds kan hij op een prachtige cello spelen. Een cello met een dragende bas en zangerige bovenkant. Deze cello is gemaakt door Jaap Bolink in 2005.
Maria-Paula Majoor - Viool
Dansen en tegelijkertijd muziek maken, dat is wat vioolspelen voor Maria-Paula Majoor is. Toen zij op vijfjarige leeftijd begon, hield zij vooral van de bewegingen die een violiste maakt. Nu, als professioneel violiste voelt zij tijdens het spelen van een ritme of melodie nog steeds de magie er tegelijkertijd op te kunnen ‘dansen’.
Maria-Paula is verbonden als hoofdvakdocent viool verbonden aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en aan de Musikhochschule Freiburg. Zij vervolgde haar studie aan de Dutch String Quartet Academy onder leiding van Stefan Metz en kreeg les van internationaal gerenommeerde musici, waaronder de leden van het Amadeus Quartet.
Spelen met Matangi voelt voor haar als thuiskomen. Al sinds 1999 speelt zij als primarius in Matangi. ‘Slechts één blik of een klein gebaar is voldoende om elkaar te begrijpen.’ Naast haar werk bij het Matangi Quartet speelt ze met verschillende ensemble, orkesten en instrumentalisten.
Maria-Paula speelt op een Hendrik Jacobs viool die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Haar strijkstok is gebouwd door Kees van Hemert.