#90seconds (1) - Start van een blog

Een toneel zonder musici, een concertzaal zonder muziek. Dit was de realiteit in de afgelopen Corona-maanden. Gelukkig mogen er weer voor kleine groepen concerten worden gegeven. Maar nog lang niet iedereen kan, mag of durft. Om die muziekliefhebbers te bedienen is Matangi het #90seconds project begonnen.

Gebaseerd op de roman ‘Melodien’ van Helmut Krausser, is Matangi Quartet op zoek naar de in het boek 26 verloren gewaande ’geheime melodieën’ met mysterieuze helende krachten. Componisten van over de hele wereld doen mee in deze zoektocht en componeren een melodie in een stuk van 90 seconden voor strijkkwartet. (lees meer)

Over de chat hebben we dagelijks contact, maar elkaar in levenden lijve beperken we sinds 16 maart tot een minimum. Nooit eerder in 20 jaar zagen we elkaar zo weinig, onwerkelijk allemaal. Dit wil niet zeggen dat we niets te doen hebben, want achter de schermen zijn we volop aan het werk.
Concerten verplaatsen, contacten onderhouden, nieuwe ideeën bedenken en uitwerken, kortom kijken wat nu nog wel kan en ervoor zorgen dat we klaar zijn voor het moment dat de zalen weer open mogen.

Ons project #90seconds verloopt echt boven verwachting. Componisten waar we nog nooit contact mee hadden, maar van wie we de muziek wel erg goed vinden zeggen bijna allemaal toe. We hebben ondertussen al een prachtige lijst. 

Het vervult ons met trots wanneer we een nieuwe compositie op de lessenaar zetten waarboven staat ‘geschreven voor het Matangi Quartet’. Afgelopen week was dat het geval met de stukken van Bob Zimmerman, Martin Fondse, Kate Moore, Zacharias Falkenberg, Jonathan Dove, Wolfert Brederode en Chick Corea. Een fantastische oogst aan nieuwe stukken. Wolfert bracht in de middag een bezoek aan onze repetitieruimte zodat we een en ander konden uitproberen en finetunen. 

Het is bijzonder om te zien hoe iedere componist zijn eigen weg weet te vinden in de restrictie van de 90 seconden. Bob Zimmerman gebruikt tempo en maatwisselingen, Zacharias zoekt naar verschillende speeltechnieken, Martin Fondse schreef vier delen met ieder een eigen karakter terwijl Kate Moore met 1 basisgegeven een fascinerend stuk maakte. Waar Jonathan Dove het zocht in hoge, zachte lange lijnen, maakte Chick Corea een lyrische wals vol vrijheden. 
In de komende blogs zullen wij u meer vertellen over de componisten die we nu hebben benaderd, wanneer we weer gaan opnemen en onze relatie tot de componisten. Stuk voor stuk weer heel bijzondere vakmensen. 

Karsten Kleijer

(bekijk de #90seconds videos hier)
(lees de andere blogposts hier)

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd

nl