Terugblik Unheard Music Festival ’Unfinished’

Wanneer is een muziekstuk af? Pas als de componist de dubbele streep na de laatste noot heeft getrokken? Of kan een stuk ook een ‘open einde’ hebben? In de UMF editie van 2021 stond er niet een componist centraal, maar de werken die componisten niet hebben kunnen of willen afmaken; ‘(Un)finished’. Eeuwen lang worden er composities niet afgemaakt door ‘grote’ en ‘kleine’ componisten. Vaak wordt dit geweten aan het vroegtijdig sterven van de scheppend kunstenaar, maar dat is zeker niet altijd het geval. Soms lijkt het een bewuste keuze te zijn. Weet de componist misschien niet meer hoe het verder moet? Is hij of zij niet tevreden over het gecomponeerde en wordt het stuk daarom terzijde gelegd?

Het (Un)heard Music Festival is inmiddels een warme herinnering voor Matangi. Het begon op vrijdag 23 oktober met een opmaat in onze ‘Matangi Moments’ serie in de Nieuwe Kerk waar we met jong talent Benjamin Kruithof het beroemde Strijkkwintet in C uitvoerden. We mochten een gedeelte van het langzame deel ook nog bij Podium Witteman spelen. Dit fragment is hier terug te zien en horen.
Op 30 oktober ging het festival dan echt van start in het sfeervolle Korzo in Den Haag. Lex Bohlmeijer opende ‘Unfinished’ met een gesprek met componiste Kate Moore en choreograaf Thom Stewart waarin werd gesproken over de vraag; wanneer is iets af?
Daarna volgde het concert Double Dutch met naast het fantastische The Hague String Trio een glansrol voor het jonge Viride Kwartet dat naast onaffe composities van Nederlandse componisten ook de wereldpremière van Kate Moore’s nieuwe werk ‘Transcendance’ uitvoerde. De recensies in de krant waren dan ook lovend:

‘Onvoltooide werken vormden afgelopen weekend de rode draad van het vijfde (Un)heard Music Festival, opgezet door het Matangi Quartet als plek voor muziek die „overrompelt en verrast”. Dat laatste gold zeker voor Onvoltooid Verleden, een ballet van Thom Stuart bij het onaffe Vijfde Strijkkwartet van Willem Pijper. Stuarts choreografie belichtte het wezen van het strijkkwartet: de prima ballerina werd door drie dansers als een melodie doorgegeven. Waar het Viride Kwartet soms samenvloeide in één stem, versmolten de dansers bij tijd en wijle tot één lichaam.’ (NRC 31oktober 2021)

‘Al in het onaffe tweede deel dat had moeten volgen op Schuberts Streichtriosatz, teder gespeeld door The Hague String Trio, is duidelijk dat die onvoltooidheid een eigen rijkdom met zich meebrengt. Niet alleen het musiceren stopt in het luchtledige, ook het stuk zelf komt angstvallig bloot te liggen bij gebrek aan een doelbewust slotgebaar. Het werk staat nog altijd kwetsbaar in de steigers, en lijkt daardoor bijna dichter tot de kern te komen.’ (Volkskrant 31 oktober 2021)

Op 31 oktober gaf Matangi samen met de talentvolle pianist Nikola Meeuwsen, twee leden van het Viride kwartet en met topcellist Lidy Blijdorp acte de presence. Het was een echte festivaldag met twee concerten, een gezellige lunch en een pubquiz. Samen met Lidy sloot Matangi het festival af met het indrukwekkende werk ‘Schubert Quintet Unfinished’ van Vladimir Martynov. De intense harmonieën en afwisselend uitbundige en tedere klanken brachten niet alleen het publiek in vervoering, maar raakten ook de musici op het podium. We kunnen terugkijken op een gezellig en muzikaal inspirerend festival.

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd

nl