(Un)heard Music Festival 2021 (22, 30 & 31 oktober)
Een muziekstuk dat je kippenvel bezorgt, dat ene schilderij dat je stokstijf doet stilstaan in een museum, een dansvoorstelling die je raakt, die film die je niet meer loslaat. Kunst kan ontregelen, uitdagen, ontroeren. Maar wat maakt kunst goed, uitzonderlijk, bijzonder? Wanneer raakt het je?
Muziek die je raakt is vaak muziek die je overvalt, op een onbewaakt moment. Of muziek die je helemaal niet kent en je verrast. Met het (Un)heard Music Festival willen we precies dát voor elkaar krijgen. Hier worden de werken die niet de aandacht krijgen die ze verdienen en daardoor zelden of nooit te horen zijn op het Nederlandse concertpodium, in de schijnwerpers gezet. Maar daarnaast ook werken die in verband staan met deze ongehoorde werken en juist wel bekend zijn.
Wanneer is een muziekstuk af? Pas als de componist de dubbele streep na de laatste noot heeft getrokken? Of kan een stuk ook een ‘open einde’ hebben? In de UMF editie van 2021 staat er niet een componist centraal, maar de werken die componisten niet hebben kunnen of willen afmaken; ‘(Un)finished’. Eeuwenlang worden er composities niet afgemaakt door ‘grote’ en ‘kleine’ componisten. Vaak wordt dit geweten aan het vroegtijdig sterven van de scheppend kunstenaar, maar dat is zeker niet altijd het geval. Soms lijkt het een bewuste keuze te zijn. Weet de componist misschien niet meer hoe het verder moet? Is hij of zij niet tevreden over het gecomponeerde en wordt het stuk daarom terzijde gelegd?
Deze vragen zullen tijdens het UMF 2021 worden gesteld en met de muzikale uitvoeringen zal het publiek worden uitgedaagd hier samen met de musici een antwoord op te vinden. Door een brede randprogrammering waarbij het gesprek wordt aangegaan met het publiek en componisten en een pubquiz over componisten die voortijdig of op een bijzondere wijze aan hun einde kwamen wordt het een samenhangend festival waarbij de vraag ‘wat is het einde?’ centraal zal staan.
Voor de volledige programmering en tickets ga naar: www.korzo.nl/unheard
1 reactie
Gisteravond genoten van Matangi met Canto Ostinato. Boeiende, pakkende muziek. Prachtig gespeeld. Het hoestje van de eerste violist viel natuurlijk op, maar was niet storend. De combinatie met een andere kunstvorm is verrassend en maakt het extra aantrekkelijk.